Lahir 14 Maret 1802, Bagoes Boerhan, Kasunanan Surakarta Hadiningrat. Meninggal 24 Desember 1873 (umur 71), Kasunanan Surakarta Hadiningrat.
Kewaskitaan >> Kesatuan & Laku >> Cakra-Manggilingan
Kandungan Ajaran Raden Ngabehi Ronggo Warsito
- Tradisi dan Ritual
- Tata krama, tata susila
- Hal-hal supranatural
- Ngelmu Kasampurnan/ Kebatinan/ Spiritualitas.
Serat Pamoring Kawulo-Gusti
- Tapa Jasmani
- Tapa Budi : Menetapi Akhlak Terpuji, Menyingkirkan Akhlak Tercela
- Tapa Hawa Nepsu : Mengendalikan Empat Nafsu (Aluamah, Amarah, Supiyah, Mutmainnah)
- Tapa Rasa Sejati : Senantiasa Memusatkan Perhatian Pada Allah, Mengheningkan Hati, Samadi, Mempertajam Mata Batin.
- Tapa Suksma : Tulus-Ikhlas, Batin Jernih, Harmoni Dengan Sesama Dan Semesta
- Tapa Cahya : Segala ‘Cahaya’ Duniawi Tak Lagi Bisa Menggoda, Batin Terang, Dan Mampu Membaca Yang Ada Dibalik Benda
- Tapa Urip : Hakikat Islam, Kepasrahan Terdalam, Meyakini Diri Sepenuhnya Dalam Genggaman Allah.
- Suluk Suksma Lelana
- Serat Kalatidha
- Serat Sabdajati
- Serat Sabdatama
- Jaka Lodhang
- Wedharaga
- Serat Wirid Hidayat Jati
- Ananing Dzat
- Wadahing Dzat
- Kahananing Dzat
- Tahta Di Baitul Makmur
- Tahta Di Baitul Mukarram
- Tahta Di Baitul Mukaddas
- Penetapan Iman
- Sahadat
Suluk Suksma Lelana
Punapa yen wus kakekat/ Estu lajeng sarengatnya kawuri/ Yen saking pamanggih ulun/ Tan wonten kang tinilar/ Jer muktamat ing hadis ugi kasebut/ Kak tanpa sarengat batal/ Sarak tanpa kak tan dadi
Apa kalau sudah hakekat/ lalu syariatnya ditinggal/ kalau menurutku/ tidak ada yang ditinggalkan/ jelas disebut dalam hadis/ hak tanpa syariat batal/ syariat tanpa hak tidak jadi.
Paran Gusti yen kapisah/ temah mangke kakalihira sisip/ kang lempeng taksih ing kawruh/ sakawinira tunggal/ ngelmuning Hyang sarengat myang tarekat/ kakekat miwah makripat/ punika kamil apdoli
Menuju Tuhan jika terpisah keduanya/ malah akan kehilangan keduanya/ yang benar masih harus diketahui/ penyatuan empat perkara/ ilmu syariat dan tarekat/ hakekat dan makrifat/ itulah yang sempurna utama
Serat Kalatidha
Ratune ratu utama/ Patihe patih linuwih/ Pra nayaka tyas raharja/ Panekare becik-becik/ Paranedene tan dadi/Paliyasing Kala Bendu/ Mandar mangkin andadra/ Rubeda angrebedi/Beda-beda ardaning wong saknegara
Rajanya raja yang utama/ Patihnya juga berkualitas/ semua anak buahnya baik/ namun segalanya itu tidak menjadi penawar Kala Bendu/ Bahkan semakin berkembang/ kerepotan-kerepotan makin menjadi/ Lain orang lain perilaku angkaranya.
Amenangi jaman edan/Ewuh aya ing pambudi/Milu edan nora tahan/Yen tan milu anglakoni/Boya kaduman melik/Kaliren wekasanipun/Ndilalah karsa Allah/Begja-begjane wong kang lali/Luwih begja kang eling lawan waspada
Mengalami jaman edan/ memang serba repot/ Ikut edan tidak sanggup/ kalau tidak ikut/ tidak mendapat apapun juga/ bahkan bias kelaparan/ Namun sudah menjadi kehendak Tuhan/ betapapun untungnya Bagaimanapun beruntung orang yang lupa, lebih beruntung orang yang senantiasa ingat dan waspada.
Sakadare linakonan/ Mung tumindak mara ati, Angger tan dadi prakara/ Karana riwayat muni/ Ikhtiyar iku yekti/ Pamilihing reh rahayu/ Sinambi budidaya/ Kanthi awas lawan eling/ Kanti kaesthi antuka parmaning Suksma
Jalani saja sekedarnya/ Sekedar untuk menghibur hati/ Asal tidak menimbulkan persoalan/ Karena ada riwayat mengatakan/ Ikhtiar itu wajib/ Namun juga harus memilih jalan baik/ Sambil berupaya/ juga harus awas dan waspada/ agar selalu mendapat berkah dari Tuhan.
Serat Sabdajati
Yeng kang uning marang sejatining dawuh/ Kewuhan sajroning ati/ Yen tiniru ora urus/ Uripe kaesi-esi/ Yen niruwa dadi asor
Namun bagi yang bijaksana/ sangat gelisah di dalam batinnya/Kalau tidak ikut meniru/ Hidupnya akan menderita/ Kalau meniru, hidupnya akan hina.
Waluyane benjing yen wis ana Wiku/ memuji ngesthi sawiji/ sabuk lebu lir majenun/ galibedan tudang-tuding/ anacahken sakehing wong
Selesainya besok kalau muncul wiku/ yang memuji ngesthi sawiji/ Bersabuk debu seperti orang gila/ hilir mudik menunjuk sana sini/ menghitung banyak orang
Serat Sabdatama
Kalonganing kaluwung/ Prabanira kuning abang biru/ Sumurupa iku mung soroting warih/ Wewarahe para Rasul, Dudu jatining Hyang Manon.
Lengkungan warna-warni pelangi/ Yang berwarna kuning, merah, biru/ Hanyalah cahaya pantulan air/ Menurut ajaran rasul, bukanlah Tuhan yang sebenarnya.
Jaka Lodhang
Jaka Lodang gumandhul/ Praptaning ngethengkrang sru muwus/ Eling-eling pasthi karsaning Hyang Widhi/ Gunung mendhak jurang mbrenjul/ Ingusir praja prang kasor
Joko Lodang datang berayun diantara dahan-dahan pohon/ kemudian duduk tanpa kesopanan dan berkata dengan keras/ Ingat-ingatlah sudah menjadi kehendak Tuhan/ Gunung-gunung tinggi akan merendah, jurang curam akan muncul/ Yang kalah perang akan terusir.
Mbok Parawan sangga wang duhkiteng kalbu/ Jaka Lodang nabda malih/ Nanging ana marmanipun/ Ing waca kang wus pinesthi/ Estinen murih kelakon
Mbok Perawan bersedih hati/Kemudian Joko Lodang berkata lagi/ Namun ketahuilah bahwa ada hukum sebab musabab/ Kepastian yang bisa dibaca/ Usahakanlah supaya terjadi
Sangkalane maksih nunggal jamanipun/ Neng sajroning madya akir/ Wiku Sapta ngesthi Ratu/ Adil parimarmeng dasih/ Ing kono kersaning Manon
Jamannya masih sama/ Pada akhir pertengahan jaman/ Wiku Sapta Ngesthi Ratu (Wiku=7, Sapta=7, Ngesthi=8, Ratu=1_ Tahun Jawa 1877, Bertepatan dengan tahun Masehi 1945)/ Akan ada keadilan antara sesama manusia/ Itu sudah menjadi kehendak Tuhan.
Wedharaga
Mangkene patrapipun/ Wiwit anem amandenga laku/ Ngengurangi pangan turu sawatawis/ Amekak hawa nepsu/ Dhasarana andhap asor.
Makanya yang tepat/ Sejak muda saatnya untuk lelaku/ Mengurangi makan tidur sementara/ Menahan hawa nafsu/ Dengan didasari sifat sopan santun
Serat Wirid Hidayat Jati - Ananing Dzat
"Sajatine ora ana apa-apa awit duk maksih awang-uwung durung ana sawiji-wiji, kang ana dhingin iku Ingsun, Ora ono Pangeran ananging Ingsun. Sajatine Dat Kang Maha Suci anglimputi ing sipat- Ingsun, amrandani ing asma lan apngal (af'al) Ingsun."
"Sesungguhnya tidak ada apa pun/ ketika masih sunyi hampa belum ada sesuatu/ yang paling awal adanya adalah AKU/ Tidak ada Tuhan/ Akulah sesungguhnya yang Maha Suci/ Maha Suci meliputi sifatKU/ menyertai namaKU/ menandai perbuatanKU."
Serat Wirid Hidayat Jati - Wadahing Dzat
"Sajatine Ingsun Dzat kang murba misesa nitahake sawiji-wiji, dadi podo sanalika, sampurna saka kodrat Ingsun, ing kanyatan, pratandhane apngal Ingsun minangka bebukaniro Dzat Ingsun, kang dhingin Ingsun anitahake Kayu aran Sajaratul Yakin tumuwuh ing sajroning alam Adam-Makdum Ajali Abadi. Nuli Cahya aran Nur Muhammad, nuli Kaca aran Mirhatul-Kayai, nuli Nyawa aran Roh Ilampi, nuli Damar (lampu) aran Kandil, nuli Sesotya (berlian) aran Da-rah, nuli Dhindhing Jalal aran Kijab. kang minangka wahananing Dzat-Ingsun."
"Sesungguhnya AKU (Allah) adalah dzat yang maha kuasa/ yang kuasa menciptakan segala sesuatu/ jadi seketika/ sempurna berasal dari kuasaKU (Allah)/ di situ telah nyata tanda perbuatanKU yang sebagai pembuka kehendakKU/ yang pertama AKU menciptakan Kayu bernama Sajaratulyakin tumbuh di dalam alam yang sejak jaman azali (dahulu) dan kekal adanya/ Kemudian Cahya bernama Nur Muhammad/ berikutnya Kaca bernama Mir’atulhayai/ selanjutnya Nyawa bernama Roh Idhofi/ lalu Lentera (damar) bernama ‘Kandil’/ lalu Permata (sesotya) bernama Darah/ lalu dinding pembatas bernama Hijab. Itu sebagai tempat kekuasaanKU (Allah)."
Serat Wirid Hidayat Jati - Kahananing Dzat
"Sajatine Ingsun kang nitahake Adam asal saka anasir patang prakara, bumi, geni, angin, banyu. Iku dadi kawujudaning sipat Ingsun, ing kono Ingsun panjang ngelmu daroh, limang prakoro : Nur, Roso, Roh, Napsu, lan Budi. Iya iku minangka kawarnaning wajah Ingsun Kang Maha Suci."
"Sesungguhnya manusia itu rahsaKU/ dan AKU itu rahsanya manusia/ karena AKU menciptakan Adam berasal dari empat perkara, bumi, api, angin, air/ Itu sebagai perwujudan sifatKU/ di sana AKU tempatkan lima perkara, nur, rahsa, roh, nafsu, budi/ Itulah sebagai perwujudan wajahKU yang maha suci."
Serat Wirid Hidayat Jati - Tahta Di Baitul Makmur
"Sajatine Ingsun anata malige ana sajroning betalmakmur, iku omah sakjroning kerameyan-Ingsun, jumeneng ana sirahing Adam. Kang ana sajroning sirah iku utek, kang ana antaraning utek iku manik, sajroning manik iku budi, sajroning budi iku napsu, sajroning napsu iku suksma, sajroning suksma iku rahsa, sajroning rahsa iku Ingsun, ora ana Pangeran anging Ingsn, dat kang nglimputi ing kaanan jati."
"Sesungguhnya AKU bertahta dalam baitulmakmur/ itu rumah tempat pestaKU/ berdiri di dalam kepala Adam/ Yang pertama dalam kepala itu ‘dimak’ yaitu otak/ yang ada di antara otak itu ‘manik’/ di dalam ‘manik’ itu budi/ di dalam budi itu nafsu/ di dalam nafsu itu suksma, di dalam suksma itu rahsa/ di dalam rahsa itu AKU/ tidak ada Tuhan selain hanya AKU, dzat yang meliputi keberadaan yang sesungguhnya."
Serat Wirid Hidayat Jati - Tahta Di Baitul Mukarram
"Sajatine Ingsun anata malige sajroning betalmukarram, iku omah enggoning lala-rangan Ingsun, jumeneng ana ing dhadhaningg adam. Kang ana sajroning dhadha iku ati, kang ana antaraning ati iku jantung, sajroning jantung iku budi, sakjroning budi iku jinem , yaiku angen-angen, sajroning angen-angen iku suksma, sajroning suksma iku rahsa, sajroning rahsa iku Ingsun. Ora ana pangeran anging Ingsun dat kang anglimputi ing kahanan jati"
"Sesungguhnya AKU bertahta dalam baitulmukarram/ itu rumah tempat laranganKU/ berdiri di dalam dada adam/ Yang ada di dalam dada itu hati/ yang ada di antara hati itu jantung/ dalam jantung itu budi/ dalam budi itu jinem, yaitu angan-angan/ dalam angan-angan itu suksma/ dalam suksma itu rahsa/ dalam rahsa itu AKU/ Tidak ada Tuhan kecuali hanya AKU dzat yang meliputi keberadaan yang sesungguhnya."
Serat Wirid Hidayat Jati - Tahta Di Baitul Mukaddas
"Sajatine Ingsun anata malige ana sajroning betalmukadas, iku omah enggoning pasucenIngsun, jumeneng ana ing kontholing adam. Kang ana sajroning konthol iku prinsilan, kang ana ing antaraning pringsilan ikku nutpah, yaiku mani, sa-jroning mani iku madi, sajroning madi iku wadi, sajroning wadi iku manikem, sajroning manikem iku rahsa, sajroning rahsa iku Ingsun. Ora ana pangeran anging Ingsun dat kang anglimputi ing kaanan jati, jumeneng sajroning nukat gaib, tumurun dadi johar awal, ing kono wahananing alam akadiyat, wahdat, wakidiyat, alam arwah, alam misal, alam ajsam, alam insan kamil, dadining manungsa sampurna yaiku sajatining sipat Ingsun."
"Sesungguhnya AKU bertahta di dalam baitul muqaddas/ itu rumah tempat kesucianKU/ berdiri di kelamin adam/ Yang ada di dalamnya itu buah pelir/ di antara pelir itu nutfah yaitu mani/ di dalam mani itu madi/ di dalam madi itu wadi/ di dalam wadi itu manikem/ di dalam manikem itu rahsa/ di dalam rahsa itu AKU/ Tidak ada Tuhan kecuali AKU dzat yang meliputi keberadaan sesungguhnya/ berdiri di dalam nukat gaib/ turun menjadi johar awal/ di situ keberadaan alam ahadiyat/ wahdat/ wahidiyat/ alam arwah/ alam misal/ alam ajsam/ alam insan kamil/ jadinya manusia sempurna yaitu sejatinya sifatKU."
Hal yang penting bahwa manusia sempurna (al -nsan kamil) adalah sebagai perwujudan sifat-NYA (gambar citra-Nya) dan terbentuk melalui tujuh tahapan alam yang dilaluinya, biasa dikenal dengan istilah martabat pitu atau martabat tujuh yaitu :
- Pertama alam ahadiyah
- Kedua alam wahdat
- Ketiga alam wahidiyah
- Keempat alam arwah
- Kelima alam misal
- Keenam alam ajsam
- Ketujuh insan kamil (manusia sempurna).
Serat Wirid Hidayat Jati - Penetapan Iman
"Ingsun anekseni satuhune ora ana Pangeran anging Ingsun lan anekseni Ingsun satuhune muhammad iku utusan Ingsun"
"AKU bersaksi bahwa sesungguhnya tidak ada Tuhan kecuali hanya AKU dan AKU bersaksi sesungguhnya Muhammad itu adalah utusanKU."
Serat Wirid Hidayat Jati - Sahadat
"Ingsun anekseni ing Dzat Ingsun dhewe, satuhune ora ana Pangeran anging Ingsun, lan anekseni Ingsun satuhune Muhammad iku utusan Ingsun. Iya sejatine kan aran Allah iku badan Ingsun, rasul iku rahsa-Ningsun, Muhammad iku Cahaya-Ningsun. Iya Ingsun kang urip tan kena ing pati, iya Ingsun kang eling tan kena ing lali, iya Ingsun kang langgeng ora kena owah gingsir ing kaanan jati, iya Ing-sun kang waskitha, ora kasamaran ing sawiji- wiji. Iya Ingsun kang amurba ami-sesa, kang kawasa wicaksana ora kekurangan ing pakerthi, byar sampurna padhang terawangan, ora karasa apa-apa, ora ana katon apa-apa, amung Ingsun kang anglimputi ing alam kabeh kalawan kodratIngsun"
"AKU bersaksi pada DzatKU sendiri/ sesungguhnya tidak ada Tuhan kecuali AKU/ dan AKU bersaksi sesungguhnya muhammad itu utusanKU/ Sesungguhnya yang bernama Allah itu badanKU/ rasul itu rahsaKU/ muhammad itu cahayaKU/ AKUlah yang hidup tidak bisa mati/ AKUlah yang ingat tidak bisa lupa/ AKUlah yang kekal tidak bisa berubah dalam keberadaan yang sesungguhnya/ AKUlah waskita/ tidak ada tersamar pada sesuatu pun/ AKUlah yang berkuasa berkehendak/ yang kuasa bijaksana tidak kurang dalam tindakan/ terang sempurna jelas terlihat/ tidak terasa apa pun/ tidak kelihatan apa pun/ kecuali hanya AKU yang meliputi alam semua dengan kuasa (kodrat)KU."
Fahruddin Faiz
Wikipedia
No comments:
Post a Comment